18 Mart 2013 Pazartesi

Türkiye, Rus pazarında rekabet gücünü mü kaybediyor?






Rus Turizm Endüstrisi Birliği Basın Sözcüsü İrina Türina, Türkiye'nin Rusya piyasasında rekabet gücünü kaybedebileceğini söyledi. Öte yandan Rus turizm piyasasında Yunanistan ve İspanya'nın hissedilir bir şekilde Türkiye'yi sıkıştırmaya başladığı belirtildi.


Yeni turizm sezonu yaklaşırken, hem fiyatlardan şikayet etmeye başlayan Rus turistler için "lobi çalışmaları", hem de Türk turizmi için "dost uyarıları" yoğunlaşmaya başladı. Rusya'nın Sesi Radyosu yorumcularından Stanislav Tarasov'un "Kaç Rus turist Türkiye'de tatil yapacak?" başlıklı analizinde bu konuları masaya yatırdı. İşte o yazı:

"2013 turizm sezonu çok yakın. Türkiye Ruslar için eskisi gibi en sık gidilen ülkeler arasında yeralıyor. Özellikle de iki ülke arasında 2011 nisanından bu yana uygulanan vizesiz geçişten sonra. Bu andan itibaren, resmi istatistiklere göre Türkiye'de tatilini geçiren Rus turist sayısı 7 milyona yaklaşıyor. Bu sezonda neleri beklemek lazım? Uzmanımız Stanislav Tarasov'un tahmini şöyle:

Objektif olmamız lazım. O zamanlar rekabet Türkiye'nin lehine çalışıyordu. Türk tur operatörleri Rus vatandaşları için en uygun teklifleri üretmişlerdi. Bunun üzerine Ruslar ülkenin iklimine, temiz plajlarıne, iyi servise, hemen hemen yılın her zamanında Türkiye'ye gidebilme imkanına olumlu tepki vermişti. Türk operatörleri de memnunlardı. Turizm Holdingi OTİ Başkanı Ayhan Bektaş'ın dediği gibi diğer yabancı turistlerden farklı olarak "Ruslar eğlence ve alışverişe daha fazla para harcıyorlar."

Bu sezona gelince Türk kaynakların bildirdiğine göre Türkiye'de yeni sezonda 4 milyondan fazla Rus turist bekleniyor. Bu gerçekleşecek mi? Geçtiğimiz günlerde İstanbul'da düzenlenen uluslararası turizm zirvesinde konuşan Türkiye Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay, Türk turizm sektörünün kartviziti olan 'all inclusive' sisteminin Ruslar başta olmak üzere turistler için en çekici uygulama olduğunu söyledi. Ancak geçtiğimiz günlerde Türkiye'deki Rixos oteller zinciri temsilcileri bu sistem için yapılan masrafların gelirleri aşmaya başladığını ifade ettiler. Bu temsilciler uygulanan sistemden vazgeçmeyi ve daha zengin turistleri hedefleyen bir hizmet sunmayı önerdiler.

Rixos, tabii daha iyi biliyordur. Ancak ekonomik krizin Rusya'yı da etkilediğini, Avrupa'da olduğu gibi insanların genel alım gücünün düşme eğilimi içine girdiğini hatırlamakta da fayda var. Türkiye bunu sunulan turlar bakımından esnek fiyat politikası ile diğer ülkelere nazaran daha ciddi bir şekilde hissetmeye başladı. Şimdi durum değişebilir.

Maddi durumu daha yüksek olan Ruslar birçok Türk otelinde hizmet kalitesinin düşmeye başladığını farkettiler. Bunların bir bölümü Türkiye'de emlak alarak buraya artık turist olarak gitmeyi bıraktı. Diğerleri ise Internet üzerinden müstakil rezervasyon hizmetlerine başvurmaya başladı. Bunun üstüne Rus turizm piyasasında Yunanistan ve İspanya hissedilir bir şekilde Türkiye'yi sıkıştırmaya başladılar.

Rixos bundan önce de 'all inclusive' sisteminden vazgeçme teklifinde bulunmuştu. Ancak Türkiye'nin diğer otelleri ekonomik nedenlerle bu öneriye sıcak bakmadılar. Bu nedenle de bir soru çıkıyor karşımıza: «şimdi ne olacak?». Bu konuda uzmanın belirttiği gibi Rus turistlerin büyük bir çoğunluğu için 'all incusive' seçeneği olmayan bir çok Türk tatil beldesinin çekiciliği azalacaktır. Rus Turizm Endüstrisi Birliği Basın Sözcüsü İrina Türina'nın da uyardığı gibi sonuçta Türkiye Rusya piyasasında rekabet gücünü kaybedebilir. Buna bir de Türk tarafının da tespit ettiği diğer bir gerçeği eklemek mümkün: komşu ülkelerdeki politik durumun şiddetlenmesi Rusları Türkiye'den soğutuyor. Geriye sadece her zor durumdan çıkış bulmayı beceren ve hem otel zincirleri hem de Rus meslektaşları ile anlaşabilen Türk turizm sektörü yöneticilerine ümit bağlamak kalıyor." (Turkrus)(
http://www.turizmdebusabah.com)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.